lördag 12 mars 2011

Tsunami & Serialkillers

Härlig rubrik på dagens inlägg!
Som ni alla fattat så var det alltså Tsunami varning här i "Puerto Quepos" igår. Efter vad som hände i Japan.Det var sjukt läskigt. Jag inser sakta men säkert att jag faktiskt är i den delen av världen, där sådana här saker händer. Det är svårt att fatta. Vi är så trygga i Sverige, ingenting sånthär händer någonsin (peppar peppar). Vi har inte ont av jordskalv, tsunamis, tornados. Vi bor mitt på en jordplatta och är lyckligt lottade. Man ser inte det försen man reser till länder som är utsatta. Costa Rica är ändå ett utav de mest välställda länderna i Centralamerika, men det är fortfarande ett utvecklingsland. Det är så långt ifrån min vanliga verklighet, återigen. Det är svårt att ta till sig. Det första Adonay sa när han kom till jobbet var, "Idag är dagen vi kommer dö", helt stensäker. Jobbigt att vara inställd på det liksom. Men man måste ju ta en sådan varning på allvar, för man utfärdar ju inte en tsunamivarning utan att någonting är "fel" och om det då händer och man inte tar den på allövra, ja, då mår man nog samvetet hyfsat bra resten av livet....Var seriöst orolig hela dagen o stod och kollade ut mod havet, för man vet aldrig! Men jag lever ju som ni märker.
En annan rolig sak. Jag jobbar och et kommer in ett amerikanskt par.
* You have pretty eyes, where are u from?
- Sweden..
(Han tar av sig solglasögonen och ger mig en mystisk blick)
* Is everybody there serialkillers?
- Say whoooooooot?! (jag ger honom en väldigt fundersam blick och ett litet obekvämt skratt)
* haha, no we've just read the books.. (Stig Larsson)
- hahaha phewww, okey! Noo I guess it happens, but it does anywhere soo..
* I thought that there just were blond, hot, tanned girls who played volleyboll...
- Well, in the summertime I guess it is a little bit like that.. haha. Where are u guys from?
* Seattle, Washington state.
- Ahaa, the only reason I know that it because of Twilight..
* hahah these daaamn americans!
- Yes!! haha nooo, jk. I've also heard that they're doing a new version of the Stig Larsson movies, In Sweden, with AMERICAN actors. Seriously..
* Hahaha, I told you, Daaaamn Americans!! Hahha
Detta följdes av en massa skratt. Sjukt skoj att man som merikan är medveten om hur många tänker om amerikaner! haha "Jäkla amerikaner".. Hahahaha... Sjukt skoj vare! 

Resten av dagen gick såklart åt att jobba. Kom hem, käkade lite grönsaker och dipp, min nya favoriträtt, och kollade på Vänner (såklart) med Nora. jag somnade, som vanligt. Mitt i natten vaknade vi av ett ljud som lät som jag vet inte vad. Jag insåg snart att någon höll på att varva sönder en bil. Jag hör Nora säga sömnigt; R.I.P. bilen... Hahhaha... Därefter hade vi en djup diskussion om hur bra land Sverige är, inte ur ett rasistiskt perspektiv över huvudtaget, bara att vi är så lyckligt lottade, när det gäller allting, förutom vädret då. Det ända jag inte gillar i vårt land, är människorna, Haha, Näe, mentaliteten. Mentaliteten med att vci är aldrig nöjda, aldrig tillräckligt bra. Klaga hit och klaga dit. För att vi vet INTE hur bra vi har det! Punkt slut. 

Det var ett innehållsrikt inlägg såhär på morgonkvisten, nu ska jag promenera nere till stranden för sista jobbdagen, (hoppas jag). Ska prata med dem idag!


One Love 
Hakuna Matata
Pura Vida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar