lördag 24 september 2011

Night-train & a date

Jahopp. Efter många ojande och skratt, samt en galet obekväm natt på ett skenande tåg, är vi nu nästan framme i Munchen. 

Jag kan säga som såhär, hade jag inte haft cirka 20 meter långa ben och om tåget inte hade tvärnitat och rivstartat var och varannan minut hela natten, så kanske jag hade kunnat slumra till lite lätt. Inte en blund under hela natten. Men det var helt klart en mysig upplevelse. Typ.

Vi damer sov i en kupé och gubbarna i en annan. Sovbritsen som jag hade var upp i taket. Kände mig lite som en dubbelmacka när jag inte ens kunde sitta upp. Natten har jag spenderat med att vända höger, vända vänster, ligga utanför med benen, ligga med huvudet på en kall järnsak, fosterställning höger, samma vänster, mage, rygg, sida. Ja, de flesta olika sovställningar du kan komma att tänka på. Med en yta på typ 60 brett och 150 långt. Typ. Tilläggas bör att jag är 1,76 lång. Ni klarar av matematiken själva. 2

Iallafall så tryckte vi in oss alla 8 i vår kupé igårkväll för lite vin, chips och nötter. Mycket trevligt. Vad som kan hända när man reser med lite äldre. Jag kan säga att det är långt ifrån tråkigt. I morse kom vi till Fulda, Tyskland och skulle där byta till det tåg vi åker nu, med destination Munchen och Octoberfest! 
Efter skållhett kaffe, en platt kycklingbaguette och ett par varv i trappan var man i "topp"form igen. 
Insåg också att spanska och tyska inte är samma språk och jag får bita mig i tungan varje gång jag är pålägg att säga "Si" istället för "Jaaa". 

Vi stod och kollade in alla tyskar med knästrumpor och undrade varför de var uppdragna till knäna, samt varför de hade "läderhose" på sig. När vi sedan gick på tåget insåg vi att de alla nog skulle mot Munchen och att det faktiskt är en kultursak. Vi hade rätt roligt åt det ett tag, vill jag lova. 

Efter att mamma hittat på en ny hopplek, med svårigheter att fixa koordinationen, fick man ju rycka in och hjälpa till. Tilläggas bör att klockan var cirka 06.00 (am) och mamma, Agneta och Lena höll på med sina hoppkonster. En del konstiga blickar blev det, vi själva vek oss av skratt.  

Känns bra att veta att man efter cirka 0 timmars sömn ska på ölfestival, beefest, octoberfest, kärt barn har många namn. 

Och nu till daten. När vi kom till Köpenhamn igår, letade vi oss till HardRock Café för en matbit, samt en öl. Vi hade en mycket trevlig servitör, han var från Kanada. Av någon anledning började pappa prata om Transibiriska järnvägen och det fångade servitörens intresse. Han började fråga lite om det och sedan kollade han på mig. Vad säger du, du och jag, nästa år? -Självklart! 
Vi bestämde att vi skulle åka tre veckor och eventuellt stanna till i Indien också. Sedan försvann han, för att han slutade för dagen. Med notan kom också en lapp med mail och namn, samt "Trans-sib railway next year". 
Wellwell, got myself a date! 
Förövrigt åt jag den godaste kycklingsalladen ever och konstaterade att det var exakt likadan som jag åt på HardRock i New York för några år sedan. Galet god! Till den blev det en Corona, med lime. Semestern till ära!

Nu blir det Octoberfest 2011 efter en go lunch och ett glas vitt!

One Love 
Hakuna Matata

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar