tisdag 27 september 2011

Vienna

En sak som är säker och som är väldigt annorlunda med att resa med lite äldre sällskap är vilka saker man uppmärksammar på en promenad sträcka. Exempelvis så fick vi på en trottoar där de höll på att arbeta, bygga om och ja, det var grejer av alla möjliga slag lite överallt. Medan jag lade märke till vilka affärer, vilka exklusiva bilar som passerade, hör jag plötsligt en kommentar från något håll; "Undrar vad detta är för träslag?" (okey om det hade varit ett träd de pekade på, men nejnej, det var brädor, som låg på marken). Det gjorde mig väldigt full i skratt, samt hur omständigt det kan vara att sätta sig på ett café. Jag menar, det är ju inte bara o sätta sig. Absolut inte. Det är det ena och det andra, sedan det tredje och fullt möjlitg också något fjärde. 

Hursomhelst. Vi började dagen med en frukost på ett litet mysigt ställe i närheten av lägenheten. Efter (somsagt)många om och men fick vi beställt en mycket god frukost, samt massor av kaffe. Kaffet här är verkligen gott förresten. Vi (jag) sprang tillbaka och försökte göra något åt mitt lik bleka ansikte, utan större resultat, men fick nöja mig med att solen sken, samt tanken på att vi faktiskt drar oss emot sol och bad, i morgon. Vi tog en härlig promenad ner till city of Vienna. Och redan innan vi var helt mitt i smeten, var man otroligt imponerad av dessa byggnader. (Fick sedan veta att så många gamla byggnader står kvar på grund av att Österrike inte var en del av andra världskriget). Fantastiskt vackert (må låta gammal, men det är sant. Riktigt imponerande!) Det blev snart dags för ett besök i "Stephansdomen", en ofantligt maffig kyrka. Jag är verkligen anti allting som har med religion att göra, men det var en maffig byggnad. Vi var inne i den och också uppe, nästan högst upp. Säger som såhär, det tog cirka 400år att bygga den. Säga och tycka vad man vill om religion och allt som har med det att göra, men denna kyrkan var verkligen sevärd. 

Kaffeklockan ringde och det blev dags att ta plats i solen på huvud gågatan. Helt underbart väder. Det blev kaffe samt något mycket gräddigt och chokladigt, som skulle vara typiskt Österrikiskt. GOTT, det var det. Mäktigt, ja det var det de också!  
Vi fortsatte att vandra och klockan drog sig fram mot tidig eftermiddag och det var dags att efter en korv på stående fot, besöka "Spanska Ridskolan" för en guidad tur i stallarna. Tyvärr fick vi inte se någon show, eftersom de bara har dem på helgerna. Men vilka stallar och vilka vackra hästar! Och vilket ridhus. Wow säger jag bara! 

Det var dags för en kaffe igen och sedan att ta spårvagnen ut till "Baden" och pappas jobbarkompis, för ett besök på en vingård, för mat och lite vinprovning. Det blev en mycket trevlig middag och fick smakat på tre mycket goda röda vinsorter, även på druvorna i sig, plockade direkt från odlingen på baksidan av restaurangen! 

Efter en lång dag är vi äntligen redo att sova, i morgon är det en lång dag på tåget som väntar. Sedan blir det Italien för hela slanten! Very excited I must say! 













One Love
Hakuna Matata

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar